De Novumdag

Elke dinsdag volgen de leerlingen van de onderbouw geen gewone lessen, maar hebben ze een Novumdag. Deze Novumdag biedt ruimte voor verbreding en verdieping. Dit vindt plaats zowel binnen als buiten de bestaande vakken en zowel binnen als buiten de school.

Er is zoveel te leren! Voor sommige onderwerpen is een les niet genoeg om er echt in te komen. Er zijn projecten waarbij het fijner is om er een ochtend, een dag of zelfs meerdere dagen mee bezig te zijn. Ook voor samenwerken en het leren van andere vaardigheden is dan meer ruimte.

Op deze dagen werken onze leerlingen langere tijd aan vakoverstijgende opdrachten en oefenen ze vaardigheden die ze bij alle vakken en ook later kunnen toepassen. Zo ontwerpen ze onder andere een nieuw gebouw voor Voorburg, is er een Dag tegen het Pesten, leren ze programmeren, werken ze een hele ochtend met de microscoop bij biologie, leren ze over de Nederlandse rol in de slavernij en maken ze de Olympische Spelen weer klassiek.

De leerlingen van klas 4, 5 en 6 hebben een aantal Novumdagen per periode. Tijdens die dagen is er natuurlijk ook ruimte voor verbreding en verdieping en gaan ze in school en op locatie aan de slag met diverse onderwerpen en projecten, die meestal gekoppeld zijn aan algemeen vormende activiteiten. Voor zesdeklassers worden diverse examentrainingen georganiseerd. Aan het begin van de vierde periode hebben zij hiertoe een apart rooster; de reguliere lessen vervallen dan. De data waarop de Novumdagen plaatsvinden, staan in de jaaragenda.

Dit schooljaar wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de dagen voor de bovenbouw zodat vanaf schooljaar 2024 – 2025 alle leerlingen op dinsdag Novumdagen zullen hebben.

Meer informatie over de Novumdag vind je op www.novumdag.nl

Een kijkje in de Novumdagen