Duits

Duits in de onderbouw

In de onderbouw gebruiken we de methode “Zugspitze”; met deze methode is gedifferentieerd werken goed mogelijk. De methode is gebaseerd op de “ik kan” beschrijvingen van het Europees Refentiekader voor de talen. De methode is ingedeeld in vaardigheden, waardoor je je sneller bewust bent van de kleine leerdoelen. Doordat het relatief kleine stappen lijken, wordt snel resultaat geboekt. De ICT mogelijkheden maken het makkelijker te differentiëren in de les. Je leert alle vaardigheden: spreken, schrijven, luisteren, lezen. De methode is erg gericht op communicatie, dat wil zeggen, het overbrengen van de boodschap. Daarom spreken we tijdens de les dan ook veel Duits.

Er zijn ook enkele projecten die we kunnen doen, gericht op taalverwerving. Aan het eind van de onderbouw heb je het grootste deel van de grammatica al gehad, dat maakt de overgang naar de bovenbouw makkelijker.

Duits in de bovenbouw

In de bovenbouw gaan we verder met het automatiseren van de grammatica en de toepassing daarvan in grotere opdrachten. We werken steeds meer in vaardigheden, waardoor ook snel helder wordt of (en waar) je nog extra ondersteuning kunt gebruiken. De opdrachten worden complexer en je moet ook boeken lezen. Ook het onderwerp literatuurtheorie komt aan de orde.

In de bovenbouw is de aanschaf van een woordenboek N-D & D-N noodzakelijk. Dit hoeft niet de meest recente uitgave te zijn.

Goethe-examen

In de bovenbouw wordt er aan leerlingen die excelleren in Duits een extra programma aangeboden: het Goethe-examen. Hier krijgen de leerlingen de mogelijkheid om een half jaar extra lessen Duits te volgen en dat af te sluiten met een Goethe-examen. Je behaalt dan je B2 certificaat, waarmee studeren aan een Duitstalige universiteit of hogeschool een stuk makkelijker wordt.