Femke Balt op Junior Med School

Het Erasmus organiseert elk jaar Junior Med School. Hier mogen 24 geselecteerde 4-VWO leerlingen gedurende twee jaar colleges volgen over verschillende onderwerpen in de geneeskunde. Het programma wordt afgesloten in het tweede jaar met een onderzoeksprogramma van vier weken tijdens de zomervakantie.

Ik ben in 2019 geselecteerd voor dit programma. Op verschillende dagen in dit jaar heb ik colleges gevolgd over onderwerpen zoals DNA, de hersenen, het ontstaan van kanker en meer. Ik ben hiervoor vaak naar het Erasmus MC geweest. Ik heb daar colleges en een reanimatiecursus gehad, een operatie bijgewoond en ik heb DNA-onderzoek in het laboratorium kunnen doen.

Uiteindelijk heb ik gekozen om met een medeleerling onderzoek te doen naar oogmelanomen. We hebben onderzocht of het detecteren van vrij DNA in het bloed van patiënten via verschillende methoden goed kan werken om een prognose te kunnen stellen bij die patiënten. Samen met mijn medeleerling heb ik dit onderzoek gepresenteerd op 5 november 2021. Ik zal dit onderzoek dit jaar ook presenteren als profielwerkstuk.

Voor iedereen die graag wil kennismaken met onderzoeksgerichte geneeskunde en veel motivatie heeft, is dit een geweldig programma en ik kan iedereen aanraden om zich hiervoor in te schrijven.