NK debatteren voor scholieren

Vier leerlingen van het Novum hebben deelgenomen aan de voorronde van het NK debatteren voor scholieren in Gorinchem: Lotte Goedegebuure, Julian Nolten, Fleur Roscam Abbing en Maura Duijvenstijn.

Lotte wist pas de avond ervoor dat ze mee zou doen. Ze moest invallen voor Hugo van der Heijden, die wel mee had gedaan aan de voorbereiding van het NK, maar helaas wegens ziekte niet aanwezig kon zijn.

Gelukkig ging het toernooi gewoon in de gebruikelijke vorm door. Dus met een groep mensen in één ruimte. Dat geeft toch wel cachet aan deze wedstrijd. De vorm van het toernooi was parlementair. Dat houdt kort in dat de eerste drie leerlingen een betoog van vier minuten houden voor of tegen een stelling en de laatste spreker in twee minuten de kernpunten van het debat schetst. Die laatste rol is best lastig, maar Lotte nam, ondanks dat ze dit nooit eerder had gedaan, de handschoen op en rondde alle drie de debatten op vlotte wijze af. Ook de andere leerlingen zetten hun beste beentje voor en lieten zien prima sprekers te zijn. Het was leuke en bovenal leerzame dag. We zijn helaas niet door naar de finale. Er zit dus maar één ding op: volgend jaar revanche!