Haagse Debat Competitie maakt een doorstart

Na een paar jaar Corona-pauze is de Haagse Debat Competitie weer opgestart – en het team van het Novum heeft meteen de titel gepakt!

Voor de Corona-periode was het een traditie voor zes scholen uit de Haagse regio: de Haagse Debat Competitie. Na een paar jaren stil te hebben gelegen bleek de draad opnieuw oppakken minder eenvoudig dan verondersteld. Acht maart jl. is het er in bescheiden vorm weer eens van gekomen: een mooie doorstart op Gymnasium Novum, met vier deelnemende scholen (Haags Montessori Lyceum, Maerlant Lyceum, Dalton College Voorburg en Gymnasium Novum).
De teams waren samengesteld uit onderbouw- en bovenbouwleerlingen, en dan liefst zoveel mogelijk onderbouwleerlingen. Het team van het Maerlant bestond zelfs op één leerling na volledig uit leerlingen uit de onderbouw! Het doel van de HDC is natuurlijk oefenen en ervaren hoe het is om aan een debatwedstrijd mee te doen.
Er is gedebatteerd over webcams in de klas, de monarchie, psychologen op school, energiedrankjes, aandacht voor mannen- en vrouwenvoetbal en ten slotte over het verbod op mobieltjes op school.
Na drie rondes bleek het team van Gymnasium Novum, dat bestond uit zeven leerlingen uit de onderbouw en drie uit de bovenbouw, het sterkst. Veerle van het Dalton College Voorburg wist Internationale Vrouwendag extra kracht bij te zetten, want de jury koos haar sterkste debater van de dag.
Hanke Winius, docent Maatschappijleer op het Novum en coach van het debatteam, was erg blij met het toernooi: ‘Wat mooi om weer eens een echte Haagse Debat Competitie te mogen meemaken – en ik ben natuurlijk heel trots dat het team van het Novum gewonnen heeft!’
De onderbouwleerlingen van het Novum debatteren één keer per week in de tweede pauze, de bovenbouwleerlingen oefenen elke woensdagmiddag na half vier. Daarnaast kunnen leerlingen uit het vierde en vijfde leerjaar zich het hele jaar door aanmelden voor een debatuur tijdens de Novumband.