NK parlementair debatteren

De leerlingen van het Novum hebben meegedaan aan het NK parlementair debatteren. Dat was voor hen een nieuwe vorm, want tot nu toe hebben ze vooral in de Lagerhuisvorm gedebatteerd. Het was een leuke en leerzame ervaring!

Na enige jaren afwezigheid heeft het Novum deelgenomen aan het NK parlementair debatteren. Het Novum deed de laatste jaren alleen mee aan Op Weg naar het Lagerhuis. Dat is een andere vorm van debatteren, namelijk de Lagerhuisvorm. Bij de parlementaire vorm debatteert een team van vier leerlingen tegen een ander team. De eerste drie sprekers spreken vier minuut en reageren in die beurten op elkaar. Daarna sluit de laatste spreker af met een samenvatting van twee minuten. Het is een type waarbij redelijk strakke afspraken en regels gelden. Het Novum deed met twee teams mee en presteerden, zeker omdat aan de vorm gewend moest worden, naar behoren. Op presentatie werd er goed gescoord, op argumentatie wat minder. Beide teams wisten zich helaas niet voor de finaleronde te plaatsen, maar alle leerlingen vonden het meedoen erg leuk en heel leerzaam. De beste individuele prestaties werden neergezet door Jasmijn Veldstra (vierde klas) en Ivo Doorn (zesde klas) -zeker het vermelden waard. De afspraak is dan ook dat het Novum volgend jaar weer met een team op pad gaat, maar dat we dan direct na de zomervakantie er onmiddellijk keihard tegenaan gaan. Waarvan akte!