Ochtend over Oekraïne

Op 23 maart hadden we een thema-ochtend over Oekraïne. Het was heel bijzonder, omdat er 200 leerlingen uit alle leerjaren aanwezig waren en omdat Bob Deen aanwezig was om voor ons de situatie te duiden.

In een volle aula ging Bob Deen, senior onderzoeker voor de Clingendael Security Unit en coördinator van het Clingendael Russia and Eastern Europe Centre, in gesprek met de leerlingen van het Novum over de situatie in Oekraïne en over de vragen en angsten die bij hen zijn opgekomen naar aanleiding van het nieuws over wat daar allemaal gebeurt. Daarna was er gelegenheid voor de leerlingen om in kleinere groepen onder leiding van docenten een groepsdiscussie te voeren en plannen te maken voor hoe ze een bijdrage kunnen leveren. Er kwamen mooie ideeën op: sportactiviteiten organiseren voor Oekraïense kinderen, een sponsorloop en een markt en benefietavond op school.

Het was een indrukwekkend en leerzame dag. Bob Deen tweette: ‘Vanmorgen ging ik met een hele aula vol middelbare scholieren in Voorburg in gesprek over de oorlog in Oekraïne… Terwijl m’n eigen zoon in de zaal zat. Werd ondanks het hele nare onderwerp een mooie discussie met hele goede vragen.’ Zo hebben de Novumleerlingen het ook ervaren!