Sophie van Veller wint Jan Kijne-prijs!

Sophie van Veller (leerling uit 6 gymnasium van Gymnasium Novum), heeft samen met Iris Bos (Vossius Gymnasium Amsterdam) de Jan Kijne-prijs gewonnen. Wij zijn heel trots op haar!

In het kader van Pre University College, een uitdagend programma van twee jaar van de Universiteit Leiden voor leerlingen van de middelbare school die zich willen verdiepen en verbreden in de wetenschap, is een eigen onderzoek op universitair niveau verrichten. De onderzoeken worden beoordeeld op wetenschappelijke relevantie, maatschappelijke relevantie, niveau en professionaliteit en het beste onderzoek krijgt een prijs. Sophie en Iris deden hun onderzoek onder begeleiding van professor Peter Knight van de Manchester University, en ze hebben zich verdiept in complottheorieën op TikTok, een onderzoeksgebied waarover tot op de dag van vandaag niet tot nauwelijks gepubliceerd is. Het onderzoek van Sophie en Iris was dan ook verkennend: ze hebben bekeken waar in de toekomst de nadruk van onderzoek zou moeten liggen. “Onze begeleider was erg lovend over ons onderzoek en hij mocht ons nomineren, dus de nominatie verbaasde me niet zo,” aldus Sophie, “maar toen ik hoorde wat de andere genomineerde onderzoeken waren dacht ik ‘laat maar’: van genetisch gemodificeerde schimmels en het voorspellen van het verval van vliegtuigmateriaal had ik niet verwacht te winnen. Ik vind het heel gaaf dat een onderzoek door twee middelbare scholieren door echte wetenschappers als relevant gezien wordt!”