Trots op onze examenleerlingen

Op maandag 3 juli was de diploma-uitreiking op Gymnasium Novum. De leerlingen die voor hun eindexamen zijn geslaagd vierden het in twee sessies in een vol Atrium met hun docenten, familie en natuurlijk hun jaargenoten. Op donderdag 6 juli was de diploma-uitreiking van het tweede tijdvak van het CE. Ook dat was een heel feestelijke bijeenkomst.

De tutoren, die de leerlingen de hele bovenbouw hebben begeleid, hadden voor elke leerling een persoonlijk woordje voorbereid, waaruit duidelijk werd dat eigenlijk iedereen een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Waar Susannah Herman, waarnemend rector, de leerlingen toesprak over het belang van fouten maken en de waarde van een goed plan B, riep Michel Zorge, de rector van het Novum, de leerlingen op om keuzes te maken die zullen leiden tot een mooie toekomst: ‘Geniet van het leven dat voor je ligt, maak gebruik van je talenten, leer van de fouten die je gaat maken en zorg ervoor dat je niet alleen jezelf, maar ook anderen gelukkig maakt.’

Deze lichting examenleerlingen was een succesvolle: na het tweede tijdvak was 91% van de groep geslaagd, waarvan maar liefst 16 leerlingen cum laude. Een leerling maakt een goede kans om in het derde tijdvak alsnog te slagen. Er kwamen op de diplomauitreiking mooie toekomstplannen voorbij: van een gap year om de wereld te zien of een voetbalbeurs op een Amerikaanse college, tot studies Natuur- en Sterrenkunde, Klassieke Talen of Rechten – en dan gaan sommige leerlingen voor hun vervolgopleiding zelfs de grens over, naar Italië of de Verenigde Staten. We zijn heel trots op al onze examenleerlingen!