Gemeenteraad Madurodam

Ieder jaar mag het Novum een leerling afvaardigen om de functie van burgemeester of wethouder van Madurodam te vervullen. In het schooljaar 2023-2024 is Rida Shinde wethouder namens Novum.

Het college van B&W van Madurodam

Het College van Burgemeester en Wethouders van Madurodam is een heel bijzonder college. Het bestaat uit 10 leerlingen van 10 verschillende Haagse scholen en het Novum neemt hieraan deel.
Tijdens je bestuursjaar als wethouder van Madurodam doe je naast een leuke ervaring ook een bestuurlijke ervaring op, zoals het schrijven en geven van speeches en het actief bijwonen van bestuursvergaderingen. Daarnaast bezoek en beoordeel je externe organisaties die een aanvraag doen bij Madurodam Kinderfonds.

Als college maak je een begeleide reis naar Dachau en dit draagt onder andere een belangrijke mate bij aan de groepsvorming van het college. Het bezoek maakt een grote indruk op je en doet collegeleden beseffen dat leven in vrijheid en het respecteren van anderen iets is om voor te strijden.Belangrijk onderdeel van je bestuursjaar is het ontwikkelen en uitvoeren van een challenge. Dit is een activiteit waarbij de collegeleden zich persoonlijk moeten inzetten voor de samenleving. Een challenge heeft vaak een sociaal maatschappelijke invulling maar heeft altijd het doel om groepen te verbinden en de samenleving mooier te maken. Om van idee naar de daadwerkelijke uitwerking en uitvoering van dat idee te komen, krijgen collegeleden gedurende de eerste maanden diverse workshops als steun.

Het is een speciale ervaring, je leert namelijk spreken voor een groot publiek met behulp van masterclasses, pitches geven, hoe je met de media om moet gaan, hoe je moet onderzoeken, hoe het toegaat bij diverse stichtingen en leer je ontzettend veel verschillende mensen kennen zoals de burgemeester van Den Haag, CEO’s van bedrijven en beroemde mensen. Soms word je ook benaderd door de media om je ervaringen als wethouder te delen. Het zal een leerzaam en gezellig bestuursjaar worden waarbij je zeker 9 nieuwe vrienden maakt. Daarnaast  geniet je van een onvergetelijke, waardevolle en unieke ervaring die je nooit meer van je leven zal vergeten.

Het is aan jou de taak, als wethouder, om via het Madurodam Kinderfonds kinderen te inspireren en stimuleren om contact te maken met anderen en zo de samenleving mooier te maken. Want door er op kleine schaal voor je omgeving te zijn, ben je van grote betekenis voor de samenleving.

Ook wat voor jou?

Leerlingen uit de derde en vierde klas krijgen aan het eind van het schooljaar de kans om deze taak in het jaar erna over te nemen. Ben jij een leerling die wat extra uitdaging wel aankan? Wil jij een andere kant van de maatschappij leren kennen? Ben jij leergierig, meedenkend en sociaal? Dan is wethouder of misschien zelfs de enige gekozen burgemeester van Nederland vast wel iets voor jou.

Voor meer informatie kun je terecht bij Saskia Muller of bij Rida Shinde.

De gemeenteraad van Madurodam

Het College van B&W van Madurodam in de media

In de Zaterdag Live van RTV Discus mocht Rida (vanaf minuut 11) vertellen over haar wethouderschap in Madurodam.